ΤΑ ΒΑΣΙΚΑ ΦΙΝΑΛΕ ΜΕ ΠΙΟΝΙΑ

Στους περισσότερους σκακιστές αρέσει να ασχολούνται με ιδέες στα ανοίγματα (όπως έχουμε μιλήσει σε άλλες αναρτήσεις), με στρατηγική και τακτική στο μέσο της παρτίδας και με θεαματικές επιθέσεις που οδηγούν σε γρήγορα ματ. Όλα αυτά είναι σίγουρα σημαντικά και αποτελούν το "βασικό σώμα" του σκακιού όπως έχουμε δει. Στη σημερινή όμως ανάρτηση θα δούμε τα "πόδια στα οποία στηρίζεται το σώμα".

Μιλάω για τις πιο βασικές ιδέες στα φινάλε με πιόνια, δηλαδή στις περιπτώσεις που μετά από πολλές κινήσεις και ανταλλαγές κομματιών φτάνουμε σε θέσεις που έχουν μείνει στη σκακιέρα μόνο οι δύο Βασιλιάδες και μερικά πιονάκια.

Ο λόγος που αυτά τα φινάλε είναι σημαντικά είναι ότι μπορούν να προκύψουν από κάθε μια παρτίδα, όπως και αν εξελιχθεί, άρα ένας παίκτης - οποίο και αν είναι το επίπεδο του - πρέπει να κατανοήσει πώς παίζονται. Όπως έχω διαβάσει κάπου, τα φινάλε με πιόνια μοιάζουν με το τελευταίο χτύπημα στο γκολφ. Δείχνει εύκολο, αλλά αν δεν ξέρω τί να κάνω, για ποιο λόγο έφτασα μέχρι εκεί;

Η βασική ιδέα σε αυτά τα φινάλε είναι ότι για να κερδίσω πρέπει να "βγάλω" Βασίλισσα πριν το κάνει ο αντίπαλος, οπότε τα πράγματα γίνονται εύκολα. Αυτό σημαίνει ότι άν έχω 1 πιόνι παραπάνω (παράδειγμα 4 πιόνια και ο αντίπαλος 3 πιόνια) έχω νικηφόρο πλεονέκτημα γιατί θα κάνω τις κατάλληλες ανταλλαγές ώστε το 1 πιονάκι παραπάνω να γίνει Βασίλισσα.

Η περίπτωση που αυτό δεν ισχύει είναι όταν έχω παραπάνω πιόνια αλλά ο αντίπαλος καταφέρει να κάνει πρώτος Βασίλισσα. Τότε το υλικό πλεονέκτημα ανατρέπεται πλήρως. Αυτό οδηγεί σε καταστάσεις που λέγονται "κούρσες πιονιών" που θέλουν να φτάσουν πρώτα στην τελική γραμμή.

Πριν πάμε σε αυτό όμως ας δούμε την πιο βασική περίπτωση.


Εδώ η μέθοδος που οδηγεί σε νίκη για το Λευκό είναι να χρησιμοποιήσει το Βασιλιά για να κερδίσει τον έλεγχο στα κρίσιμα τετράγωνα. Κρίσιμα είναι στην πάνω εικόνα τα τετράγωνα που θα πατήσει το πιόνι για να φτάσει στην τελική γραμμή. Αν δεν το κάνει αυτό τότε ο Μαύρος Βασιλιάς θα μπλοκάρει το πιόνι και θα είναι ισοπαλία. Έτσι έχουμε:

1. Ρδ5 Ργ7 ( αν Ρε7 τότε αντίστοιχα 2. Ργ6)

2. Ρε6  Ρδ8 ( αν Ργ6 τότε προωθούμε κατευθείαν το πιόνι)

3. Ρδ6 Ρε8

4. δ4 Ρδ8

5. δ5 Ρε8

6. Ργ7 Ρε7

7. δ6+ και όλα τα "τετράγωνα προαγωγής" ελέγχονται.

Ας δούμε τη δεύτερη βασική περίπτωση.


Εδώ ο Μαύρος μπορεί να μπλοκάρει το πιόνι στη στήλη α. Η ιδέα όμως είναι ότι θα χάσει χρόνο για να ασχοληθεί με αυτό, ώστε ο Λευκός θα φτάσει πρώτος στα άλλα πιόνια της σκακιέρας:

1. α5+ Ρα6

2. Ργ5 Ρxα5

3. Ρδ5 Ρβ5

4. Ρε5 Ργ6

5. Ρζ5 Ρδ6

6. Ρxη5 Ρε6

7. Ρθ6 Ρζ7

8. η5 Ρη8

9. Ρη6! (όχι πιόνι η6 γιατί θα μπλοκαριστεί με 9...Ρθ8 10. η7 Ρη8 ισοπαλία!)

και ο Μαύρος Βασιλιάς θα κάνει στην άκρη και θα δώσει τα τετράγωνα.

Βέβαια στην πράξη μπορούν να προκύψουν πιο σύνθετες περιπτώσεις και να χρειάζεται "μέτρημα κινήσεων" για να βρεθεί η σωστή λύση. Ας κλείσουμε αυτή την ανάρτηση με μια "κούρσα".


Ας πούμε ότι είναι σειρά του Λευκού να παίξει. Αν σπεύσει να προωθήσει το πιόνι θ θα είναι "χοντρό λάθος":

1. θ6 α3

2. θ7 α2

3. θ8=Β α1=Β με σαχ

4. Ρε4 ΒxB

κερδίζουν τα Μαύρα.

Η λύση είναι η εξής:

1. Ρδ4 Ρδ6

2. Ργ3 Ρε6

3. Ρβ4 Ρζ6

4. Ρxα4 Ρη5

5. Ρβ4 Ρxθ5

6. Ργ3 Ρη5

7. Ρxδ3 

και έχουμε μια περίπτωση που μοιάζει πολύ με την πρώτη που είδαμε.

ΚΑΛΗΜΕΡΕΣ

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΠΩΣ ΔΙΑΒΑΖΩ ΜΙΑ ΠΑΡΤΙΔΑ ΣΚΑΚΙ;

ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΠΡΩΤΗ ΚΙΝΗΣΗ ΣΤΟ ΣΚΑΚΙ;

Μια Σπάνια αλλά Αξιόπιστη Αμυνα στην Ιταλική Παρτίδα